Franczyza, czyli pomysł na biznes

  • Co to jest Franczyza?
  • Dla kogo jest Franczyza?
  • Historia franczyzy
  • Podstawy i zasady franczyzy
  • Zalety i wady Franczyzy

Co to jest Franczyza?

Franczyza jest rodzajem licencji, którą strona (franczyzobiorca) nabywa, aby umożliwić jej dostęp do zastrzeżonej wiedzy, procesów i znaków towarowych przedsiębiorstwa (franczyzodawcy) w celu umożliwienia stronie sprzedaży produktu lub świadczenia usługi pod nazwą przedsiębiorstwa.

W zamian za uzyskanie franczyzy franchisingobiorca zazwyczaj płaci franchisingodawcy początkowe opłaty licencyjne i roczne opłaty licencyjne.

Dla kogo jest Franczyza?

Kiedy firma chce zwiększyć swój udział w rynku lub zwiększyć zasięg geograficzny przy niskich kosztach, może stworzyć franczyzę dla swojego produktu i marki.

Franczyza jest wspólnym przedsięwzięciem franczyzodawcy i franczyzobiorcy. Franczyzodawca jest przedsiębiorstwem oryginalnym lub istniejącym, które sprzedaje prawo do używania swojej nazwy i idei.

Franchisingobiorca to osoba fizyczna, która nabywa prawo do sprzedaży towarów lub usług franchisingodawcy w ramach istniejącego modelu biznesowego i znaku towarowego.

Franczyzy są bardzo popularną metodą rozpoczynania działalności gospodarczej, szczególnie dla tych, którzy chcą działać w wysoce konkurencyjnej branży, takiej jak przemysł fast-food.

Jedną z największych zalet zakupu franczyzy jest to, że masz dostęp do renomowanej marki firmy, co oznacza, że nie musisz wydawać dodatkowych środków, aby dotrzeć do klientów z nazwiskiem i produktem.

Historia franczyzy

Stany Zjednoczone są światowym liderem w biznesie franczyzowym i mają bogatą historię z modelem biznesowym franczyzy.

Koncepcja franczyzy sięga połowy XIX wieku, czego najsłynniejszym przykładem jest Isaac Singer. Singer, który wynalazł maszynę do szycia, stworzył franczyzę, aby z powodzeniem dystrybuować swoje maszyny do szycia oznaczone znakami towarowymi na większe obszary.

W latach trzydziestych XX wieku popularność restauracji Howard Johnson gwałtownie wzrosła, torując drogę sieciom restauracyjnym i kolejnym franczyzom, które określiłyby bezprecedensowy wzrost amerykańskiego przemysłu fast-food.

Do dziś franczyza stanowi duży odsetek amerykańskich firm.

Wśród 15 najlepszych franczyzy biznesowych 2017 roku są McDonald’s, Taco Bell, Dairy Queen, Denny’s, Jimmy John’s Gourmet Sandwiches i Dunkin’ Donuts.

Do innych popularnych franczyzy należą sieci hoteli, takie jak Hampton by Hilton i Day’s Inn, a także 7-Eleven Inc. i Anytime Fitness.

Podstawy i zasady franczyzy

Umowy franczyzowe są złożone i różnią się w zależności od franczyzodawcy.

Zazwyczaj umowa franczyzowa obejmuje trzy kategorie płatności, które franczyzobiorca musi dokonać na rzecz franczyzodawcy.

Po pierwsze, franczyzobiorca musi nabyć od franczyzodawcy kontrolowane prawa lub znak towarowy w formie opłaty z góry.

Po drugie, franczyzodawca często otrzymuje od franczyzobiorcy opłatę za szkolenia, sprzęt lub usługi doradztwa biznesowego.

Ponadto franchisingodawca otrzymuje bieżące opłaty licencyjne lub procent sprzedaży przedsiębiorstwa.

Należy zauważyć, że umowa franchisingowa ma charakter tymczasowy, zbliżony do umowy najmu lub dzierżawy przedsiębiorstwa i nie oznacza, że franchisingobiorca jest właścicielem przedsiębiorstwa.

W zależności od umowy franchisingowej, umowy franchisingowe trwają zazwyczaj od pięciu do 30 lat, z poważnymi karami lub konsekwencjami, jeżeli franchisingobiorca narusza lub przedwcześnie rozwiązuje umowę.

W Stanach Zjednoczonych franczyza jest regulowana przez prawo na szczeblu państwowym. Istnieje jednak jedna regulacja federalna ustanowiona w 1979 r. przez Federalną Komisję Handlu (FTC).

Zasada franczyzy jest prawnym ujawnieniem udzielonym potencjalnemu nabywcy franczyzy od franczyzodawcy, które nakreśla wszystkie istotne informacje w celu pełnego poinformowania potencjalnego nabywcy o ryzyku, korzyściach lub ograniczeniach takiej inwestycji.

Takie informacje zawierają w szczególności pełne informacje na temat opłat i wydatków, historii sporów sądowych, listy dostawców lub zatwierdzonych dostawców biznesowych, a nawet szacunkowych oczekiwań dotyczących wyników finansowych i innych.

Prawo to przechodziło różne iteracje i było wcześniej znane jako Jednolity Okólnik Ofert Franczyzy (Uniform Franchise Offering Circular – UFOC), zanim w 2007 r. zmieniono jego nazwę na aktualny Dokument Ujawnienia Franczyzy.

Zalety i wady Franczyzy

Inwestowanie w franczyzę ma wiele zalet, są też wady. Szeroko znane korzyści z zakupu franczyzy to m.in. gotowa operacja biznesowa.

Franczyza posiada wbudowaną formułę biznesową obejmującą produkty, usługi, nawet mundury pracownicze oraz ugruntowaną rozpoznawalność marki, taką jak McDonald’s.

W zależności od franczyzy, firma franczyzodawcy może zaoferować wsparcie w zakresie szkoleń i planowania finansowego, a nawet z zatwierdzonymi dostawcami.

To, czy jest to recepta na sukces, nie jest gwarancją.

Wady obejmują wysokie koszty rozruchu, jak również bieżące koszty opłat licencyjnych.

Aby pójść dalej przykładem McDonalda, szacunkowa łączna kwota pieniędzy, jaką trzeba ponieść, aby rozpocząć franczyzę McDonalda waha się od 1 do 2,2 miliona dolarów.

Franczyzy, z definicji, mają bieżące koszty dla firmy franczyzodawcy w formie procentowego udziału w sprzedaży lub przychodach.

Odsetek ten może wahać się od 4 – 8%. Inne wady obejmują brak kontroli terytorialnej lub kreatywności w ramach własnej działalności gospodarczej, jak również znaczny brak możliwości finansowania ze strony franczyzodawcy.

Inne czynniki, które mają wpływ na wszystkie przedsiębiorstwa, takie jak słaba lokalizacja lub zarządzanie, to również możliwości.

Rate this post
Poprzedni artykułDywidenda jako źródło dodatkowej gotówki
Następny artykułLeasing w nieruchomościach

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj