Założenie działalności gospodarczej w Holandii wymaga pewnej wiedzy, która pozwoli Ci uchronić się przed przykrymi konsekwencjami nieznajomości niderlandzkiego prawa. Czym jest ZZP, kto może założyć działalność i jakie dokumenty należy przygotować, by to zrobić?
Czym jest ZZP?
ZZP jest skrótem, który odnosi się do rejestracji jednoosobowego podmiotu gospodarczego – czyli czegoś, co w Polsce określilibyśmy mianem jednoosobowej działalności gospodarczej. Właściciel ZZP działa jako samodzielny usługodawca i za ewentualne zaległości finansowe odpowiada całym swoim prywatnym majątkiem. Forma ta przypomina co prawda wspomnianą jednoosobową działalność, jednak jak pokazuje praktyka – Holandia jest zdecydowanie bardziej restrykcyjna, jeśli chodzi o przestrzeganie zasad prawnych, w tym również zapobieganie zatrudnianiu pracowników ukrytych pod ZZP.
Kto może założyć jednoosobową działalność gospodarczą w Holandii?
ZZP w Holandii jest bardzo powszechną praktyką wśród podmiotów działających w branży budowlanej. Zazwyczaj osoby trudniące się szeroko pojętymi pracami budowlanymi lub wykończeniowymi w pojedynkę, lub w niewielkich grupach – kończą zlecenie u jednego klienta i płynnie rozpoczynają pracę dla następnego. W momencie, w którym osoba prowadząca ZZP współpracuje tylko i wyłącznie z jednym klientem – daje to jasne podstawy do kontroli, czy nie dochodzi tu do unikania zatrudnienia na podstawie umowy o pracę.
ZZP to także bardzo dobre rozwiązanie dla innych konsultantów czy usługodawców – np. osób prowadzących rozliczenia księgowe dla różnych firm. To świetna opcja, póki ryzyko związane z działalnością (za które – jak już wspominaliśmy – osoba prowadząca działalność odpowiada własnym majątkiem) nie jest zbyt duże. Gdy działalność zbytnio się rozrasta, warto przemianować się na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (B.V.).
Jakie dokumenty należy złożyć, by otworzyć ZZP?
Aby zarejestrować działalność w Niderlandach, trzeba mieć ze sobą szereg (ważnych!) dokumentów. Bardzo istotnym jest, aby skompletować wszystkie pozycje z poniższej listy: licząc na to, że urzędnik coś przeoczy, zwyczajnie narażamy się na znaczące wydłużenie czasu potrzebnego do rejestracji.
Rejestracja działalności gospodarczej w Holandii, zwłaszcza w przypadku osób, które mają już adres zameldowania na terenie tego kraju, jest dość prostą czynnością. Kwestia staje się nieco trudniejsza, jeśli nie mamy meldunku na terenie Niderlandów, jednak nie jest to kwestia, która sprawia, że założenie działalności jest zupełnie niemożliwe.
Aby założyć ZZP, należy przede wszystkim umówić się wirtualnie na spotkanie w KvK i stawić się we wskazanym terminie wraz z kompletem opisanych poniżej pism. Należy pamiętać, że wszystkie przekazane urzędnikom dokumenty muszą być aktualne, a w przypadku zaświadczenia o zameldowaniu na terenie UE – nie starsze niż miesiąc. Zaświadczenie to powinno być wystawione na papierze europejskim (w Polsce dokument tego typu ma 13 stron). W innym przypadku, zaświadczenie o zameldowaniu musi zostać przetłumaczone na język niderlandzki, angielski lub niemiecki. Ważne: rejestracja co do zasady odbywa się w języku niderlandzkim bądź angielskim, a co za tym idzie – we własnym zakresie musimy zadbać o to, by przy załatwianiu formalności towarzyszyła nam osoba, która zna jeden z tych języków.
Aby założyć ZZP w Holandii, należy zabrać ze sobą:
- ważny dokument tożsamości (dowód, paszport);
- niderlandzki numer identyfikacji podatkowej BSN;
- w przypadku braku meldunku na terenie Holandii – oryginał zaświadczenia o meldunku na terenie Unii Europejskiej, nie starszy niż miesiąc. Należy uważnie pilnować tego terminu, bowiem nawet jednodniowe jego przekroczenie skutkuje koniecznością ponowienia wniosku rejestracyjnego;
- kartę (debetową/kredytową) bądź telefon z funkcją płatności zbliżeniowych – opłatę rejestracyjną można uiścić tylko i wyłącznie w formie bezgotówkowej;
- umowę podpisaną z biurem wirtualnym (np. FBS24), wystawioną na adres siedziby własnej działalności w Niderlandach.
ZZP bez meldunku – czym jest?
Prowadzenie działalności gospodarczej w Holandii co do zasady wymaga posiadania aktualnego meldunku na terenie kraju lub w przypadku jego braku, adresu dla prowadzenia działalności. ZZP bez meldunku jest jak najbardziej możliwe, jednak trzeba pamiętać o kilku kwestiach.
Aby zarejestrować w KvK tzw. wirtualną siedzibę firmy, przede wszystkim należy znaleźć przedsiębiorstwo, które oferuje tego rodzaju usługi. Stanowczo odradzamy rejestrację ZZP na adres kogoś znajomego lub – co gorsza – przypadkowy adres holenderski. Tego rodzaju działanie z pewnością nie spotka się ze zrozumieniem urzędników! Aby móc założyć ZZP w Holandii, należy znaleźć firmę, która „użyczy” swojego adresu na terenie tego kraju i – co równie istotne – jest do tego uprawniona. Niestety, na rynku można spotkać wiele firm, które, choć nie mają prawnej możliwości bycia siedzibą wirtualną, świadczą tego rodzaju odpłatne usługi, dlatego należy zachować czujność przy wyborze tego usługodawcy.