Jak rozpoznać wypalenie zawodowe?

  • Jak sprawdzić, czy wypaliłeś się zawodowo?
  • Czym jest wypalenie?
  • Znaki i symbole
  • Zmniejszona wydajność
  • Czynniki ryzyka
  • Nieuzasadniona presja czasu
  • Obciążenie pracą
  • Zapobieganie i leczenie

Jak sprawdzić, czy wypaliłeś się zawodowo?

Osoby zmagające się ze stresem w miejscu pracy mogą być narażone na wysokie ryzyko wypalenia. Wypalenie może powodować, że ludzie czują się wyczerpani, puste i nie są w stanie sprostać wymaganiom życia.

Wypaleniu mogą towarzyszyć różne objawy zdrowia psychicznego i fizycznego. Nieuzupełnione wypalenie może utrudniać dobre funkcjonowanie jednostki w życiu codziennym.

Czym jest wypalenie?

Termin „wypalenie” to stosunkowo nowy termin, po raz pierwszy wymyślony w 1974 roku przez Herberta Freudenbergera w jego książce „Burnout”:

Wysokie koszty wysokich osiągnięć. Pierwotnie określał wypalenie jako „wymarcie motywacji lub zachęty, zwłaszcza w sytuacji, gdy oddanie sprawie lub związkowi nie przynosi pożądanych rezultatów”.

Burnout jest reakcją na długotrwały lub chroniczny stres związany z pracą i charakteryzuje się trzema głównymi wymiarami: wyczerpaniem, cynizmem (mniejsza identyfikacja z pracą) i uczuciami ograniczonych zdolności zawodowych.

Mówiąc prościej, jeśli czujesz się wyczerpany, zaczynasz nienawidzić swojej pracy i zaczynasz czuć się mniej zdolny w pracy, wykazujesz oznaki wypalenia.

Stres, który przyczynia się do wypalenia może pochodzić głównie z pracy, ale stres z ogólnego stylu życia może dodać do tego stresu.

Cechy osobowości i wzorce myślenia, takie jak perfekcjonizm i pesymizm, mogą się do tego przyczynić.

Większość ludzi spędza większość czasu spędzając większość czasu na pobudkach w pracy.

A jeśli nienawidzisz swojej pracy, boisz się iść do pracy i nie zyskasz żadnej satysfakcji z tego, co robisz, może to mieć poważne konsekwencje dla Twojego życia.

Znaki i symbole

Chociaż wypalenie nie jest rozpoznawalnym zaburzeniem psychicznym, nie oznacza to, że nie należy brać go poważnie.

Oto niektóre z najczęstszych oznak wypalenia:

Wyobcowanie z działalności związanej z pracą: Osoby doświadczające wypalenia postrzegają swoją pracę jako coraz bardziej stresującą i frustrującą.

Mogą stać się cyniczni, jeśli chodzi o warunki pracy i ludzi, z którymi pracują. Mogą również emocjonalnie zdystansować się i zacząć czuć się zdrętwiali w związku z wykonywaną pracą.

Objawy fizyczne: Przewlekły stres może prowadzić do objawów fizycznych, takich jak bóle głowy i żołądka lub problemy z jelitami.

Zmęczenie emocjonalne: Wypalenie powoduje, że ludzie czują się wyczerpani, niezdolni do radzenia sobie i zmęczeni. Często brakuje im energii do wykonania pracy.

Zmniejszona wydajność

Wypalenie ma wpływ głównie na codzienne zadania w pracy lub w domu, gdy głównym zadaniem kogoś jest opieka nad członkami rodziny. Osoby z wypaleniem odczuwają negatywne nastawienie do zadań. Mają trudności z koncentracją i często brakuje im kreatywności.

Występują w nim podobne objawy chorób psychicznych, takie jak depresja. Osoby z depresją doświadczają negatywnych uczuć i myśli na temat wszystkich aspektów życia, nie tylko w pracy.

Objawy depresji mogą również obejmować utratę zainteresowania rzeczami, uczucia beznadziei, objawy poznawcze i fizyczne, a także myśli o samobójstwie.

Osoby doświadczające wypalenia mogą być bardziej narażone na ryzyko rozwoju depresji.

Czynniki ryzyka

Praca pod dużym stresem nie zawsze prowadzi do wypalenia. Jeśli stres jest dobrze zarządzany, nie może dojść do żadnych skutków ubocznych.

Ale niektóre osoby (i te w niektórych zawodach) są bardziej zagrożone niż inne.

W raporcie National Physician Burnout, Depression, and Suicide Report z 2019 r. stwierdzono, że 44 procent lekarzy doświadcza wypalenia.

Ich duże obciążenie pracą powoduje, że osoby z pewnymi cechami osobowości i cechami stylu życia są bardziej narażone na wypalenie.

Oczywiście, to nie tylko lekarze, którzy się wypalają. Pracownicy w każdej branży na każdym poziomie są narażeni na potencjalne ryzyko.

Nieuzasadniona presja czasu

Pracownicy, którzy twierdzą, że mają wystarczająco dużo czasu na wykonywanie swojej pracy, są w 70 procentach mniej narażeni na wysokie wypalenie.

Osoby, które nie są w stanie zyskać więcej czasu, takie jak ratownicy medyczni i strażacy, są bardziej zagrożone wypaleniem.

Brak komunikacji i wsparcia ze strony menedżera. Wsparcie kierownika oferuje bufor psychologiczny chroniący przed stresem.

Pracownicy, którzy czują się mocno wspierani przez kierownika, są o 70 procent mniej narażeni na wypalenie w sposób regularny.

Brak jasności co do roli. Tylko 60 procent pracowników wie, czego się od nich oczekuje. Kiedy oczekiwania są jak ruchome cele, pracownicy mogą się wyczerpać po prostu próbując zrozumieć, co mają robić.

Obciążenie pracą

Kiedy obciążenie pracą jest nie do opanowania, nawet najbardziej optymistyczni pracownicy poczują się beznadziejni. Przytłoczenie może szybko doprowadzić do wypalenia.

Niesprawiedliwe traktowanie. Pracownicy, którzy czują się niesprawiedliwie traktowani w pracy, są 2,3 razy bardziej narażeni na wysokie wypalenie.

Nieuczciwe traktowanie może obejmować takie rzeczy, jak faworyzowanie, niesprawiedliwe wynagrodzenie i złe traktowanie ze strony współpracownika.

Zapobieganie i leczenie

Chociaż termin „wypalenie” sugeruje, że może to być stan stały, jest odwracalny. Osoba, która czuje się wypalona, może potrzebować pewnych zmian w swoim środowisku pracy.

Skontaktowanie się z działem zasobów ludzkich w sprawie problemów w miejscu pracy lub rozmowa z przełożonym na ten temat może być pomocna, jeśli zainwestuje się je w tworzenie zdrowszego środowiska pracy.

W niektórych przypadkach konieczna może być zmiana stanowiska lub nowa praca, aby położyć kres wypaleniu.

Pomocne może być również opracowanie jasnych strategii, które pomogą Ci radzić sobie ze stresem. Strategie samoopieki, takie jak zdrowa dieta, duża ilość ćwiczeń fizycznych i angażowanie się w zdrowe nawyki snu, mogą pomóc w zmniejszeniu niektórych skutków pracy związanej z wysokim stresem.

Wakacje mogą również przynieść Ci tymczasową ulgę, ale tydzień poza biurem nie wystarczy, aby pomóc Ci pokonać wypalenie. Regularnie zaplanowane przerwy w pracy, wraz z codziennymi ćwiczeniami odnowy, mogą być kluczowe dla zwalczania wypalenia.

Jeśli doświadczasz wypalenia i masz trudności ze znalezieniem wyjścia lub podejrzewasz, że możesz mieć również problemy ze zdrowiem psychicznym, takie jak depresja, poszukaj profesjonalnego leczenia.

Jak rozpoznać wypalenie zawodowe?
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here