Jak wybrać terminal płatniczy dla sklepu odzieżowego?

Jeszcze kilka lat temu można było zastanawiać się nad wyposażeniem sklepu w terminal płatniczy. Można było rozważać za i przeciw i wyciągać własne wnioski. Obecnie dyskusja nie ma sensu. Terminal płatniczy to must have właściwie w każdym sklepie i w każdej branży. Zdecydowana większość klientów ma w swoich portfelach karty płatnicze i to właśnie nimi chcą płacić. Trzeba się więc zastanowić nad wyborem właściwego urządzenia. Na co zwracać uwagę? Czym się kierować przy zakupie?

Gdzie będzie używany?

Terminale płatnicze do sklepów odzieżowych mogą być stacjonarne (POS) lub mobilne (mPOS). Z założenia w sklepie odzieżowym można by korzystać wyłączenie z wersji stacjonarnej. W sklepie znajduje się zazwyczaj jedna lub dwie kasy ustawione obok siebie. W takim wypadku najlepszym rozwiązaniem są terminale stacjonarne dla każdego stanowiska lub też terminal mobilny, który będzie przekazywany pomiędzy kasjerami. Takie rozwiązanie sprawdza się, gdy niewielka część klientów płaci kartą. Jeśli płacą nią wszyscy, to przekazywanie sobie urządzenia może być niewygodne.

Tutaj warto też zaznaczyć, że należy pominąć rozwiązania samoobsługowe lub vendingowe. W sklepach odzieżowych obecnie nie mają one właściwie żadnego zastosowania. Jak na razie w Polsce kasy samoobsługowe pojawiły się w restauracjach szybkiej obsługi, drogeriach i dużych marketach. W sklepach odzieżowych jeszcze ich nie ma.

Czy ma być bezprzewodowy?

Terminal dla sklepu z ubraniami najczęściej jest urządzeniem przewodowym. Skoro nie ma mobilnej kasy, to nie ma powodu, by inwestować w urządzenie bez kabli. To najlepsze rozwiązanie dla sklepów, w których jest stacjonarny internet. Z pewnością jest ono również najtańsze. Oczywiste jest równocześnie to, że jeśli stawiamy na sprzęt mobilny, to musi on być bezprzewodowy.

Czy można go połączyć z kasą fiskalną?

Niektóre terminale płatnicze można od razu podłączyć do kasy fiskalnej. To ciekawe usprawnienie, które może ułatwić pracę w sklepie. Takie połączenie sprawia, że kasa fiskalna wysyła do terminalu informację o kwocie do zapłaty. Kasjer nie musi wpisywać jej samodzielnie, więc jest zdecydowanie mniejsze ryzyko popełnienia błędu. Przyspiesza to również pracę, bo kasjer nie traci cennych sekund na przepisywanie kwoty. Przy okazji jest to też mniejsze pole do manipulacji i nieuczciwości kasjerów, którzy licząc na nieuwagę klienta, wpisują w terminal wyższe kwoty, niż powinni.

Czy terminal obsługuje płatności BLIK?

Nie każdy terminal płatniczy dla sklepu odzieżowego obsługuje płatności BLIK. Polegają one na tym, że klient musi wpisać w terminal specjalny sześciocyfrowy kod otrzymany z banku, a następnie potwierdza go w aplikacji mobilnej. To rozwiązanie jest coraz bardziej popularne, bo jest bezpieczne i nie wymaga używania karty płatniczej. Warto zwrócić uwagę na to, czy konkretny terminal obsługuje takie płatności. Jeśli nie – to może się okazać, że w najbliższej przyszłości konieczna będzie jego wymiana na bardziej nowoczesne urządzenie.

Ile rodzajów kart płatniczych obsługuje terminal?

Poszczególne terminale nie muszą współpracować z taką samą ilością kanałów płatniczych. Może się okazać, że konkretny model terminalu nie współpracuje z wieloma bankami, ale obsługuje płatności tylko kilku. Może się więc okazać, że terminal jest właściwie bezużyteczny, bo obsługuje wyłącznie płatności realizowane przez niszowe i mało popularne banki.

Ile wynoszą koszty użytkowania terminalu?

Przedsiębiorca płaci za dzierżawę urządzenia oraz niewielki procent od każdej transakcji sfinalizowanej dzięki terminalowi.

Za mobilne terminale, jak i stacjonarne płaci się dzierżawę w postaci abonamentu. Wynosi ona od kilkudziesięciu złotych miesięcznie w górę. Im bardziej zaawansowane technologicznie urządzenie, tym abonament jest wyższy.

Merchant Service Charge (MSC) to opłata, którą bank pobiera od każdej transakcji. Składa się na nią interchange fee (0,2% od karty debetowej i 0,3% od karty kredytowej), opłata systemowa organizacji kartowych oraz ustalana indywidualnie marża agenta rozliczeniowego. Łączne koszty są uzależnione od wielkości przedsiębiorstwa, jego miesięcznych obrotów oraz od branży, w jakiej działa. Im większe obroty, tym bardziej atrakcyjne warunki można wynegocjować.

Warto też zwrócić uwagę na opłatę aktywacyjną. Jest to jednorazowa opłata wnoszona na samym początku współpracy. Nie wszystkie firmy pobierają taką opłatę, ale może ona wynosić nawet kilkaset złotych, więc trzeba się na nią przygotować.

Niektórzy operatorzy wprowadzają również opłatę minimalną. W takim wypadku prowizja może wynosić np. 3% od transakcji, ale nie mniej niż 30 groszy. Przy stawce płaskiej procent może być mniejszy.

Czy jest możliwość serwisowania?

Terminale płatnicze, jak wszystkie inne urządzenia, mogą się czasami psuć lub potrzebować serwisowania. W związku z tym dobrze jest wybierać urządzenia, których serwisowanie jest dostępne w przystępnej cenie lub też jest realizowane w ramach dzierżawy. Ważny jest też czas, w jakim serwis reaguje na zgłoszenia. Oczywiście, im krótszy, tym lepszy.

Jak długo czeka się na wypłatę środków?

Zazwyczaj przedsiębiorca musi czekać 2-3 dni na wypłatę środków, ale nie zawsze jest to regułą. Zdarzają się firmy obsługujące terminale, którym zajmuje to nieco dłużej. Nie jest to może najważniejsze przy wyborze terminalu płatniczego, ale warto wiedzieć, czy utrzymanie płynności finansowej sklepu odzieżowego będzie utrudnione.

Czy możliwy jest dostęp do raportów online?

Obecnie ta funkcja wydaje się już standardem, ale nie zawsze jest ona darmowa. Niektórzy operatorzy pobierają dodatkową opłatę w zamian za udostępnienie raportów dotyczących wykonanych transakcji. Takie raporty są dość ważne i znacząco ułatwiają analizę danych, więc warto jest mieć do nich dostęp.

Czy można przewalutować transakcję?

Nie każdy terminal umożliwia przeprowadzenie transakcji w innej walucie niż złotówki. W sklepach znajdujących się blisko granicy lub w miejscowościach turystycznych funkcja ta jest bardzo ważna, więc warto się upewnić, że terminal ją posiada.

Artykuł powstał we współpracy z firmą Mico, oferującą kasy fiskalne dla różnych branż.

Rate this post
Poprzedni artykułJakie są rodzaje klimatyzatorów?
Następny artykułOdzież medyczna nie musi być nudna. Zobacz, jaki masz wybór

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj