Opis produktu na stronie sklepu internetowego to równie ważny element, co jego fotografie – ma zastąpić klientowi możliwość dotknięcia i przetestowania produktu na żywo. Dlatego tak ważne jest, by opisy produktów w sklepie internetowym były wykonane prawidłowo. W tym celu należy poznać kilka zasad, jak je tworzyć, by były dobre i skuteczne w generowaniu sprzedaży.
Zwięzłość i przejrzystość
Ludzie są z natury leniwi, a już szczególnie leniwi są ludzie, korzystający z zakupów internetowych (w końcu decydują się na niewychodzenie z domu by nabyć określone przedmioty). Można być zatem przekonanym, że nikt nie będzie chciał czytać długich, choć wyczerpujących zagadnienie (i czytelnika…) opisów produktów, a wielu zobaczenie ściany litego tekstu przy zdjęciu produktu nawet jeszcze dodatkowo zniechęci do zakupu. Warto zatem dbać o zwięzłość stosowanych opisów oraz ich przejrzystość. Tę ostatnią uzyskamy na przykład stosując wypunktowania. To zabieg, który bardzo dobrze spisuje się przy opisach produktów, szczególnie tych, które mają dużo trudnych do pominięcia w opisie informacji do przekazania (np. parametry sprzętu elektronicznego). Po raz kolejny sprawdzi się zatem zasada, że lepiej pójść w jakość, a nie w ilość.
Unikanie „pustosłowia”
Każdy użytkownik internetu poszukując konkretnego produktu widzi opisy wypełnione superlatywami pokroju „świetna jakość”, „w dobrej cenie”, „wysokiej klasy” itp. Ktoś, kto jest biegły w zakupach w sieci nie zwraca już uwagi na tego typu wyrażenia i traktuje je jak puste frazesy. Chcąc opisać nasz produkt jako naprawdę świetny i wart wydania na niego pieniędzy, warto zamienić te oklepane frazy na bardziej skonkretyzowane opisy. Mogą to być wskazania wartości parametrów (na przykład mocy działania, długości pracy na jednym ładowaniu itp. w przypadku urządzeń elektrycznych), konkretnych korzystnych funkcjonalności (np. opcja spania, duży pojemnik na pościel i jego pojemność itp. w przypadku mebli) albo wyjątkowych na tle konkurencji cech (np. wykorzystania określonych materiałów, dobrego pochodzenia tkanin itp. w przypadku ubrań). Im bardziej konkretni będziemy, tym lepiej.
Optymalizacja pod kątem SEO
Nie należy zapominać, że opisy produktów to kolejne miejsce na witrynie internetowej, która może pracować na jej właściwie pozycjonowanie. Szczególnie jest to ważne w przypadku sklepów internetowych, w których nie ma zbyt wiele miejsca na inne treści – bo na przykład nie funkcjonuje na nich żaden blog czy sam opis sklepu jest bardzo skromny. Warto zadbać, by opisy produktów zawierały słowa kluczowe i były nimi odpowiednio nasycone. To jeden z elementów, który pozytywnie wpłynie na pozycjonowanie danej witryny w wynikach wyszukiwania.
Dostosowanie przekazu do odbiorcy
Przystępując do tworzenia opisu produktów warto zastanowić się, kto jest naszym potencjalnym klientem i w jaki sposób najlepiej będzie się do niego zwracać. Inaczej bowiem skierujemy opis do przedstawicieli młodzieży, a inaczej do starszego pokolenia. Inaczej skonstruujemy także opis, prowadząc sklep internetowy dla specjalistów z danej dziedziny, a inaczej dla ogółu osób, które mogą nie być zorientowane i zainteresowane specyficznymi aspektami danego produktu. Dostosowanie przekazu do odbiorcy to zasada ważna nie tylko w tworzeniu opisów, ale i całego wyglądu i innych treści sklepu internetowego.
Wystrzeganie się kłamstwa
Tak, jak papier wszystko przyjmie, może się także wydawać, że wszystko przyjmie klawiatura komputera. Nic bardziej mylnego. Wyolbrzymianie zalet produktu, przesadzanie w jego opisie, a już szczególnie naciąganie rzeczywistości i kłamstwa nigdy nie przyniosą pożytku. Klient, który ostatecznie zdecyduje się na produkt i otrzyma go w swoim domu odkryje, że opis produktu nie był rzetelny i w najlepszym wypadku zwróci produkt, a w najgorszym – może przystąpić do bardziej zdecydowanych kroków prawnych.
Dbanie o poprawność językową
Tworzenie opisów produktów do sklepów internetowych to niby nie wypracowanie z języka polskiego, ale normy ortografii i gramatyki obowiązują także w internecie. Pisanie z błędami wpływa negatywnie na ocenę sklepu internetowego i jego wiarygodność. Klient, znajdując rażące pomyłki, może przenieść ocenę jakości opisu na ocenę jakości także oferowanych produktów i zrezygnować z dokonania zakupu. Rekomenduje się także by nie używać nieuzasadnienie klawisza Caps Lock oraz przypilnować dzielenia zdań w linijkach czy wstawiania spacji. Niech troska o jakość oferty będzie widoczna także w dbaniu o poprawność językową opisów produktów.