Precyzyjne targetowanie, indywidualizacja przekazu reklamowego nawet przy działaniach na szeroką skalę oraz automatyzacja procesu to wielkie zalety marketingu cyfrowego. Wszystkie te cechy spotykają się chociażby w modelu Programmatic Buying i Real-Time Bidding. Co warto wiedzieć na ten temat?
Real-Time Bidding – czym jest?
Real-Time Bidding (RBT) to element Programatic Buying, czyli masowego, programatycznego zakupu powierzchni reklamowej w Internecie, w oparciu o informacje na temat użytkowników oraz zaawansowaną analitykę. Samo RTB można z kolei zdefiniować krótko jako zautomatyzowany zakup pojedynczej odsłony reklamy w czasie rzeczywistym w modelu aukcyjnym. Przyjrzyjmy się po kolei każdemu elementowi tej definicji.
1. Zautomatyzowany
Cały proces oparty jest na działaniu zaawansowanych algorytmów, które analizują dane na temat konkretnego internauty (historia przeglądania, pliki cookies zapisane przez przeglądarkę itp.) oraz oceniają, jakimi treściami może być on zainteresowany i na tej podstawie decydują, którą reklamę mu wyświetlić.
2. W czasie rzeczywistym
Aukcja RTB rozpoczyna się w momencie, gdy użytkownik ładuje na swoim urządzeniu stronę udostępniającą powierzchnię reklamową. Czas trwania całego procesu liczy się w milisekundach, czyli tysięcznych częściach sekundy!
3. W modelu aukcyjnym
Poszczególni reklamodawcy zainteresowani wyświetleniem swojej reklamy na konkretnej powierzchni, deklarują, ile zapłacą za pojedynczą odsłonę. (Co ważne – nie znają oni stawek zaproponowanych przez innych). W efekcie aukcji RTB na stronie wydawcy pojawi się reklama tego, kto w danym przypadku zaproponował najwięcej.
Real-Time Bidding – ile zapłacisz?
Koszty reklamy Programmatic Buying zależą przede wszystkim od popularności konkretnych tematów oraz miejsc emisji i związanej z tym konkurencji pomiędzy reklamodawcami.
Aby dokładniej poznać zasady płatności w aukcjach RTB, przyjrzyjmy się przykładowej niewielkiej aukcji i zaproponowanym przez jej uczestników stawkom:
- Reklamodawca A – 2 zł,
- Reklamodawca B – 3 zł,
- Reklamodawca C – 3,50 zł,
- Reklamodawca D – 2,70 zł
Aukcję wygrywa oczywiście ten, kto zaoferował najwięcej, czyli w tym wypadku reklamodawca C. Jednak ostatecznie zapłaci on za pojedynczą odsłonę nie 3,50 zł, a tyle, co druga najwyższa propozycja (tutaj – reklamodawcy B) + 1 gr, czyli w sumie 3,01 zł.
Real-Time Bidding – jakie są korzyści?
RTB, jako element Programmatic Buying, ma wiele zalet, m.in.:
- Wysoki współczynnik klikalności (CTR) – reklama wyświetlana jest użytkownikom, którzy rzeczywiście mogą być zainteresowani jej treścią,
- Stosunkowo duży zwrot z inwestycji (ROI) – płacisz tylko wtedy, gdy reklama zostanie wyświetlona,
- Automatyzacja działań związanych z reklamą,
- Zachowanie indywidualnego charakteru reklamy przy jej jednoczesnej masowości.
Interesują Cię zagadnienia związane z nowoczesnym marketingiem internetowym? Koniecznie odwiedź stronę Fabrykamarketingu.pl, gdzie w zakładce „Czytelnia” znajdziesz wiele przydatnych informacji na jego temat. Programmatic Buying, marketing w wyszukiwarce internetowej czy social media marketing to tylko niektóre z poruszanych tematów!