Reklama wielkiego formatu, czy to się opłaca?

Wielkoformatowe tablice reklamowe czyli billboardy wciąż są jednymi z najpopularniejszych nośników reklamowych w Polsce. Czy słusznie? Można odnieść wrażenie, że reklamy umieszczane w przestrzeni publicznej mają już dla odbiorców mniejsze znaczenie, niż te z którymi stykają się w telewizji czy w internecie. Jest to jednak wrażenie złudne. Różnicowanie takie należałoby przeprowadzić w zależności od grupy docelowej, a zasadniczym kryterium podziału byłyby wiek oraz miejsce zamieszkania. Internet czy niepubliczne stacje telewizyjne to wcale nie są reklamowe źródła pierwszego kontaktu dla wszystkich!

Rozmiary billboardów w Polsce standardowo wahają się od 12 do 48 metrów kwadratowych, ale nierzadko spotkać można i bannery zasłaniające całe fasady budynków, np. podczas remontu. Powierzchnia megaboardu sięgnąć może nawet 300 metrów kwadratowych!
Czy zatem reklama billboardowa wciąż się opłaca? Tak! Wystarczy obiektywnie ocenić siłę i zakres jej oddziaływania.

Zalety reklamy billboardowej

Reklamy wielkiego formatu pojawiają się wszędzie tam, gdzie jest duże natężenie ruchu – w centrach miast i galeriach handlowych, przy autostradach i drogach szybkiego ruchu, na skrzyżowaniach. Co przesądza o ich opłacalności z punktu widzenia reklamodawcy?

  • Wysoka oglądalność: reklama outdoorowa dosłownie sama wchodzi w oczy, w nienachalny sposób towarzyszy przechodniom, którzy przemieszczając się pieszo po mieście albo stojąc w korku po prostu chłoną przekaz reklamowy – często traktując informacje zamieszczone na billboardzie jako „coś do poczytania”. Oczekiwanie na zmianę świateł czy na autobus komunikacji miejskiej sprawiają, że „skanujemy” okolicę i nie ma możliwości, że banner reklamowy nie pojawił się w naszym polu widzenia.
  • Niska cena: w relacji do tak dużej oglądalności, cena reklamy billboardowej wciąż jest niska. Koszty wynajęcia i wyklejenia standardowego billbordu nieoświetlonego wraz z drukiem plakatu są – w porównaniu z ceną reklamy umieszczonej na telebimie lub podświetlanej LED – nieporównywalnie niższe, a zasięg oddziaływania wszystkich wymienionych form reklamy jest porównywalny.
  • Siła przekazu: reklama wielkiego formatu to jedna plansza z jasnym i prostym przekazem. Tu nie ma miejsca na wyrafinowane gierki słowne czy ruchome obrazy. Odbiorca, który co dnia w drodze do pracy zawiesza wzrok na tym samym billboardzie z pewnością zapamięta o wiele więcej zawartych na nim informacji, niż ten, do którego reklama dociera przez radio czy telewizję – te często po prostu puszcza mimo uszu.
  • Czas ekspozycji: reklama przy autostradzie albo w centrum miasta pojawia się na billboardzie na co najmniej miesiąc. Częściej jednak reklamodawcy wybierają dłuższe terminy – nawet rok. Im dłuższy termin najmu, tym niższe koszty. Umiejscowiony w miejscu dużego natężenia ruchu, dobrze oświetlonym lub z własnym oświetleniem, ogromny banner reklamowy będzie przynosić korzyści nawet nocą.

Czy reklamy outdoorowe mają wady?

Tak, ale nie są one związane z samą formą i jakością merytoryczną przekazu, a ze specyfiką nośnika.

Wielkoformatowe billboardy przy autostradach obarcza się winą za rozpraszanie uwagi kierowców oraz zasłanianie znaków drogowych, a tym samym przyczynianie się do wypadków komunikacyjnych. Problematyczne są także wielkoformatowe reklamy zasłaniające dostęp do światła dziennego lub oślepiające kierowców swoim oświetleniem. Źle ustawiona reklama outdoorowa może stać się dla właściciela przyczyną pociągnięcia do odpowiedzialności karnej.

Właściciele nośników powinni też zadbać o to, żeby nie pojawiały się one w przestrzeni publicznej w chaotyczny sposób. Duża liczba bezładnie rozplanowanych nośników powoduje problemy z widocznością poszczególnych reklam – nikt nie zyskuje, wszyscy tracą. Aby uniknąć takiego chaosu, włodarze miast i wsi tworzą lokalne uchwały krajobrazowe. Ich zalecenia należy uwzględniać podczas planowania nośników reklamowych.

Zalety prawidłowo ustawionej wielkoformatowej reklamy billboardowej znacznie przewyższają jej wady. Billboardy wciąż stanowią bardzo skuteczną formę reklamy w Polsce i nic nie wskazuje na to, żeby reklamodawcy mieli w najbliższym czasie wycofać się z tego rodzaju nośników.

Jesteś zainteresowany wynajmem reklamy przy autostradzie? Wejdź na Emantia.pl

Reklama wielkiego formatu, czy to się opłaca?
5 (100%) 1 vote

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here